petak, 8. studenoga 2013.

Što se dogodilo s katoličkom Misom? – Pismo nedavno obraćenog luterana



Ja sam nedavni obraćenik na katoličanstvo iz 'konfesionalnog' (tj., tradicionalnog) luteranizma (…). Kako sam odgojen kao konfesionalni luteran, poznavao sam svoj luteranski katekizam vrlo dobro (tako da bih i sada vjerojatno veliki dio mogao izrecitirati napamet), i zbog tog razloga, obred Pavla VI. nalazim bizarnim. U Novoj misi, nema ništa posebno i specifično katoličko u sadržajima molitvi. Ako išta, taj obred doima se prije kao 'neutralan' i 'veseljački' u svom tonu, pri čemu ne samo da je ogoljen od specifično katoličkih dogmi, nego mu nedostaje i govor o grijehu, smrti, paklu, đavlovim djelima, vojujućim anđelima.

Usporedbe radi, molitve u mojoj staroj luteranskoj misi vrvjele su aluzijama na te 'tvrde stvari'.

Još više, neke od riječi u kanonu Nove mise – uključujući molitvu 'Blagoslovljen si Gospodine', udaraju u moje bivše luteranske uši kao doktrinarno sumnjive. Moji luteranski prijatelji smatraju tu molitvu naročito čudnom, i tvrde da ona banalizira stvarnu prisutnost. Teško mi je ne složiti se s time. Najmanje što može biti rečeno, nijedan konfesionalni luteranski pastor ne bi nikad upotrijebio takvu molitvu prije posvećenja u luteranskoj misi. Nikako.

Usporedite to s Tradicionalnom latinskom Misom – Misom za koju je Luther imao prigovore i koja je nesnosna za moju katehezu iz djetinjstva. Većina molitava u toj starijoj Misi sadržava nauke i pojmove koje su veoma uvredljive za moje prijašnje luteranske uši – pomirbena žrtva, zasluge svetaca, čistilište, itd. Posvuda u promjenjivim molitvama Mise, mogu se pronaći pojmovi i nauci nad kojima pomislim: ,,Da, nema šanse da bih to mogao moliti kao luteran. Previše katoličko’’. Teško da ikad to pomislim kada čitam / slušam molitve Nove mise.

Dodajmo tome činjenicu da stara Misa ima veliku euharistijsku molitvu u Kanonu (,,Primi, sveti Oče, svemogući vječni Bože, ovu neokaljanu hostiju’’), koja je totalno uvredljiva za luterane. Ta molitva je, naravno, odsječena iz Nove mise.

Ćaknuto, iz moje perspektive. Jednostavno ne razumijem. To je čudna ironija za jednog bivšeg konfesionalnog luterana.

Sigurno, konfesionalni luteran treba izbjegavati staru Misu kao kugu, jer je prepuna nauka koji su, za luterana, specifično katolički (čitaj: heretični). Ali opet, obred Pavla VI. je također neprikladan za luteransko bogoslužje; ali ironično, ne zbog toga što bi sadržavao specifično katoličke dogme (jer to nije slučaj), nego jer je preslab o grijehu, paklu, vojujućim anđelima i zlim djelima sotone.

Naravno, razlikujemo i način na koji se Nova misa 'služi'. Neki od mojih starih luteranskih prijatelja govore kako je Katolička crkva učinila očajnički potez na II. vatikanskom, i to pokazuje na koji se način služi Nova misa [s neprestanim 'kreativnim načinima' kako da se 'svidimo ljudima', nap. prev.].

Zamislite danas dijete konfesionalnog luterana, koje pohađa satove katekizma, i posjeti Novus ordo misu po prvi put. Kao dodatak slušanju 'neutralnih' i 'veseljačkih' molitvi, ovo dijete će vidjeti stvari koje nikad prije u svojoj luteranskoj crkvi nije vidjelo: ljude kako stoje za pričest i primaju je na ruku, pričljive i nedostojanstvene svećenike i laike, proizvoljnost, ministrantice, laike čitače (uključujući žene), himne po volji, laike djelitelje pričesti, svećenike kako hodaju po svetištu tijekom propovijedi, glasne i neugodne pjevače (koji pjevaju jeftine responzorijalne psalme, i to ni manje ni više, nego s ambona!).

Također će primijetiti u usporedbi sa svojom luteranskom crkvom koja promatra Zwinglija kao neprijatelja, da katolička crkva koju posjećuju izgleda 'očišćena' od ikona i raspela. Još više, ovdje u katoličkoj crkvi, nitko od muškaraca ne nosi odijela s kravatama, i svatko razgovara prije nego Misa počne. I da: puno loše, loše, idiotski loše, uvredljivo užasno loše, dragi-Bože-kako-je-moguće-da-to-bude-tako-loše? loše glazbe. Suludo loše. Naš mladi posjetitelj luteran nalazi čudnim to što zna napamet više himana od Tome Akvinskog nego katolici.

Kako god, naš mladi posjetitelj luteran je silno zbunjen nakon posjeta svojoj prvoj katoličkoj misi. Kako ispada, njegova mala konfesionalna luteranska crkva je daleko najkonzervativnija i najtradicionalnija crkva u gradu.

Najčudnije, naš mladi posjetitelj luteran nalazi da su katolici krivovjerci. A opet, ti katolici ne žele uzvratiti na kompliment. ,,Ah, kakve razlike’’, kažu mu.

Kao obraćenika (koji taj isti 'ah, kakve razlike' odgovor neprestano dobiva na spomen da sam obraćenik), uvijek me zanimalo da dobijem katoličko mišljenje o tim promjenama. Ali na većini poznatih katoličkih blogova i medijskih glasila, dobivam odgovor da sam 'radikalni tradicionalist' jednostavno zato što sugeriram da postoji ogromni nesklad između dviju Misa, ili jer ne razumijem zašto se uvodi tako jadna glazba, ili jer smatram da je Nova misa doktrinarno slaba. Stvar je u tome, da ne pohađam Tradicionalnu latinsku misu redovito zbog prevelike udaljenosti. No kako bilo, ja sam u toj katoličkoj stvari nov. Zapravo ni ne znam što to znači biti tradicionalist. Još uvijek učim.

Samo želim da ljudi vide kako je nešto uistinu čudno u molitvama Nove mise. S obzirom da sam nov, mislio sam da ću moći dobiti jednostavne odgovore na moje dvojbe od starijih katolika. Ali čini se da nikog briga… čak i ako se slažu sa mnom (a redovito nije tako). Kažu mi, da je problem u meni. Rečeno mi je, još više, da sam krivovjerac jer ne prihvaćam ideju da je sve potpuno dobro.

Ćaknuto.

(Izvor: The Remnant Newspaper)

(Na slici: obred pričesti u konfesionalnom luteranskom bogoslužju)

Broj komentara: 14:

  1. Kako kažu kardinali Ottaviani i Bacci u svom Breveu: ,,Naprotiv, izgleda kao da se htjelo svjesno ukloniti sve ono što je u rimskoj liturgiji bilo najbliže istočnoj te se odreći onoga što je joj bilo svojstveno i duhovno dragocjeno, zanijekavši njezin jasno prepoznatljiv i starodrevan rimski karakter. To je zamijenjeno elementima koji približavaju rimski obred samo izvjesnim protestantskim obredima (čak ne onim obredima koji su najbliži katoličanstvu) te ga pritom srozavaju, a istodobno ga sve više udaljavaju od Istoka, što se već dogodilo uslijed zadnjih reformi.

    Zauzvrat tome, reformirani će se obred izuzetno sviđati svim onim skupinama, bliskima otpadništvu, koje razaraju Crkvu onečišćujući njeno tkivo, nagrizajući jedinstvenost u nauku vjere, liturgiji, moralu i disciplini unutar besprimjerne duhovne krize.''

    OdgovoriIzbriši
  2. Tragično: ono što reformatorima i herezijarsima negda nije uspjelo, ono očemu oni nisu mogli ni sanjati, danas provode kardinali, biskupi, teolozi...

    Kikii

    OdgovoriIzbriši
  3. I još tragičnije i po duše pogubnije: opće oduševljenje prevarenog mnoštva!

    Augustin

    OdgovoriIzbriši
  4. Jutros, na blagdan sv. Martina umro je u 97. kardinal Domenico Bartolucci, dugogodišnji ravnatelj zbora Sikstinske kapele, jedan od posljednjih velikih autoriteta na području liturgijske glazbe kakva je kroz svoj organski razvoj, prije bezličnih novotarija. Pokoj mu duši.

    OdgovoriIzbriši
  5. Samo je promijenio mjesto boravišta: iz Sikstinske kapele u onu Vječnu kapelu.
    Nadam se da će nam ovaj časni starac i kardinal, od Presvetoga Trojstva, posredstvom sv. Cecilije izmoliti
    povratak stare liturgijske glazbe sa Gregorijanskim koralom.
    Gospodine, časnoga starca iz oaze Liturgijske glazbe, te kardinala Katoličke Crkve primi u kraljevstvo nebesko, te ga priključi Svojoj nebeskoj Liturgiji!

    Augustin

    OdgovoriIzbriši
  6. Poštovani,
    prvi put čitam ovaj blog i jako mi se sviđa; nisam još stigla pročitati velik dio toga ali sam šokirana ovime što piše o misi (naime i danas sam bila na zornici..). Ja sam jedna od onih koja za prijašnji način misnog obreda niti ne zna- jer sam rođena 1972. tj. nakon promjena.. Htjela sam samo pitati: da li to značui da ove sadašnje mise i obredi koji postoje u HR "ne vrijede" pred Bogom?

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Iako nije meni postavljeno pitanje, pokušao bih odgovoriti. Svaka Misa u kojoj je valjana materija (u zapadnom obredu beskvasni kruh i misno vino), forma (riječi posvećenja: "Ovo je moje Tijelo" itd.) i namjera svećenika da čini što Crkva čini valjana je, no to ne znači da je Bogu ugodna. Ako išta možemo reći, onda je to zasigurno da novi obred nije ugodan Bogu jer je to zapravo veoma veoma osiromašena i protestantizirana Misa. Zašto je Bog dopustio da Božji neprijatelji ljudima oduzmu to najveće blago - svakako poradi mnoštva grijeha i mlakosti katolika.

      U svakom slučaju preporučam da dođete na tradicionalnu Misu u Zagreb u crkvu sv. Martina u Vlaškoj ulici (Misa je svake nedjelje i zapovjednog blagdana u 11:30), kako bi mogli doživjeti što je prava katolička Misa, što je važno za vjeru.
      Ja sam znao puno ovih stvari i prije nego što sam prvi put došao na tradicionalnu Misu, ali tek kad sam došao sam napokon shvatio što je što.

      Evo, pokušao sam odgovoriti. Nadam se da će Vam netko bolji moći bolje pomoći.

      Izbriši
    2. Mateo, hvala Vam na odgovoru i preporuku za misu u Zagrebu; nadam se da ću jednom uspjeti i to - zasad mi baš nije zgodno (u Istri sam:)..

      Izbriši
    3. Onda možete možda iči u Trst.

      Izbriši
    4. http://honneurs.free.fr/Wikini/wakka.php?wiki=FriuliVeneziaGiulia

      Tu gore je popis mjesta gdje se slavi Misa vjekova u Trstu.

      Ostavljen je broj telefona uz natuknicu za FSSPX (tel: (39) 0541/72 77 67) , što znači da možda povremeno imaju Misu u Trstu,
      zatim postoje dva mjesta gdje dijecezanski svećenici slave trad. Misu:
      - Župna crkva Blažene Djevice od Krunice, Piazza Vecchia -34121 - Trst
      svake subote i dana uoči obaveznog blagdana u 19:00 sati (od lipnja do rujna u 19:15)
      svakog prvog petka u mjesecu u 19:00 (od lipnja do rujna u 19:15)
      Tel. za info.: 347.366.58.40


      - Svetište Svete Marije Velike zvano Gospe od Spasa - via del Collegio
      od pon. do petka u 7:00 sati
      Tel. za info.: 329.6493784

      Što se tiče ove Mise što je svake subote uvečer (gore istaknuta pojačanim slovima), po novom Kodeksu kanonskog prava (kanon 1248) možete sudjelovanjem na toj Misi zadovoljiti nedjeljnu obavezu - da vrijedi kao nedjeljna Misa.

      Izbriši
    5. Ali preporučam da to isto provjerite sa svećenikom koji će slaviti tu Misu u Trstu.

      Izbriši
    6. Svetište Svete Marije Velike zvano Gospe od Spasa - održavajo Franjevci Bezgrešne - znači nema latinske mise!

      U crkvi Blažene Djevice od Krunice u subotu uvečer se zadovolji nedeljnu obavezu.

      Pozdrav.

      Izbriši
    7. Što se tiče ove Mise što je svake subote uvečer (gore istaknuta pojačanim slovima), po novom Kodeksu kanonskog prava (kanon 1248) možete sudjelovanjem na toj Misi zadovoljiti nedjeljnu obavezu - da vrijedi kao nedjeljna Misa.
      Pa jel vrijedi taj Novi Zakonik? Ipak je nastao nakon Vaticanuma II.???

      Izbriši
  7. Tradicionalna latinska misa se održava samo u Zagrebu, nažalost. Premalo za toliki prostor. Vjerojatno bi na svim mjestima kamo bi se celebrirale, crkve bile redovito posjećene.
    Možda i to doživimo, ako Bog dâ!

    Augustin

    OdgovoriIzbriši

Napomena: komentar može objaviti samo član ovog bloga.